“Cristo Ressuscitado”: a redescoberta de uma pintura

Main Article Content

Ana Bidarra
https://orcid.org/0000-0002-8294-5192
Carla Roçado
Pedro Antunes
João Coroado
https://orcid.org/0000-0001-6743-9278

Abstract

Some of the most representative Portuguese monuments with painting collections dating from the XV and XVI centuries are located in the municipality of Tarouca, in Viseu district, south region of Douro valley. One of the most important specimen is the wall painting of Ressureição, in the arcosolium of São Pedro de Tarouca Parochial´s church. This wallpainting stands out by its singularity and rarity, since there is only a few specimens in the region chronologically related. A laboratorial approach was conducted, simultaneously, with the conservation and restoration work. The intervention brought to light unknown aspects of this artwork, namely its Mannerist style, hidden by a total repainting. Some aspects of its chronological and stylistic contexts are discussed, as well the materials employed (pigments – Naples yellow). Accordingly, the analytical conclusions, the methodological details and the iconographic changes are also presented.

Keywords: Wall painting, Restoration, Repainting elimination, Pigments, Naples yellow, MEV-EDE

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bíblia Sagrada (1993) - PAULUS Editora.

CABRAL, João M. Peixoto. “História breve dos pigmentos, 4 – Das Artes da Idade Média” (2ª parte). In: Química. Boletim da Sociedade Portuguesa de Química, 104, 2007, pp.39- 50.

CRUZ, António João (2004). As cores dos artistas. História e ciência dos pigmentos utilizados em pintura. Lisboa: Apenas Livros.

CRUZ, António João. A cor e e a substância: sobre alguns pigmentos mencionados em antigos tratados portugueses de pintura: pigmentos amarelos. In: Artis – Revista do Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras de Lisboa, (Lisboa), 6, 2007, pp. 139-146.

CRUZ, António João. A oficina do artista, ou as relações entre a ciência e a arte a propósito de uma imagem. In: Interacções, (Santarém), 3, 2006, pp.87-101. https://doi.org/10.25755/int.310

EUSÉBIO, Fátima, MARQUES, Adolfo (2008). Distrito de Viseu, Tesouros de Arte e Arqueologia. Viseu: Governo Civil do Distrito de Viseu.

Iann N. M. Wainwright, John M. Taylor, Rosamund D. Harley em Robert l. Feller (Editor), Artist’s Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 1, 1986, pp. 221- 223.

MARKL, Dagoberto (1995). Os ciclos: das Oficinas à Iconografia. In História da Arte Portuguesa, Vol. II. Lisboa: Círculo de Leitores.

PEREIRA, Paulo (dir.) (1995). História da Arte. Do modo Gótico ao Maneirismo, Vol. II. Lisboa: Círculo de Leitores.

R. J. Gettens, H. Kuhn, W. T. Chase em A. Roy (Editor), Artist’s Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Vol. 2, 1993, p. 67.

SMITH, Ray (2003). Manual prático do artista. Porto: Civilização Editora. p.25.