New elements to the history of the wooden panel paintings of the sacristy of the Oporto’s Cathedral

Main Article Content

Sofia Martins dos Santos

Abstract

Regarding the 16th century and the early of the 17th century, only a few paintings have a secure attributed authorship. This difficulty increases specially with the paintings executed by more than one artist. Despite the research carried out until now, there are still many lacunae to solve by new painting studies and identifications. The wooden panel paintings analyzed in this article are displayed on the walls of the Oporto’s Cathedral sacristy can be mentioned as an example of such problematic. This paper aims to clarify the historical issues related with the permanence of these wooden panel paintings in the Cathedral of Oporto, and to determine its authorship. Accordingly, a comparative studyof the materiality and technique of the two painters Francisco Correia and Simão Rodrigues is made.

Keywords: Sacristy, Mannerism, Wooden painting, Francisco Correia, Simão Rodrigues

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.H.M.B, Armário A, Caixa 20, Livro dos Acórdãos 1602 a 1689, 1617, Novembro 9, fl. 32.

AFONSO, José Ferrão – A igreja velha da Misericórdia de Barcelos: arquitectura, pintura, retabulística e artes decorativas. ECR- Estudos de Conservação e Restauro. Porto: Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes (CITAR). 3 (Dez. 2011). https://doi.org/10.34618/ecr.3.3115

AZEVEDO, Carlos – A cidade do Porto nos relatórios das visitas “AD LIMINA” do Arquivo do Vaticano. Porto: [s.n.], 1979, vol. 2.

BOTELHO, Maria Leonor – “A Prudência” de João Baptista Pachini. Uma hipotese de intervenção de uma obra de arte. Porto: Circulo Dr. José de Figueiredo, 2003.

CARBALLO, Jorgelina, SANTOS, Sofia – A materialidade na obra de Francisco Correia. Através da pintura: olhares sobre a matéria: estudos sobre pintores no Norte de Portugal. Porto: Universidade Católica Portuguesa, 2011.

CASTRO, Marília João Pinheiro Martins de – Os artistas, as oficinas e os métodos de trabalho dos imaginários do Porto “Filipino”. Coimbra: [s.n], 2000. Dissertação de doutoramento em História da Arte apresentada na Universidade de Coimbra. http://hdl.handle.net/10316/653

CUNHA, D. Rodrigo da – Catálogo e Historia dos Bispos do Porto. Porto: 1623.

GONÇALVES, Flávio - João Baptista Pachini e os painéis da Casa do Cabido da Sé do Porto. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1972.

REDOL, Pedro; SERRANO, Carmo; MIGUEL, Catarina; [et al.] - Pintura da Charola de Tomar: Instituto Português de Conservação e Restauro. Lisboa: IPCR D.L., 2004.

RIBEIRO, Isabel; SOUSA, Pedro – A materialidade do conjunto retabular de Simão Rodrigues e Domingos Vieira Serrão. [Consultado: 23.03.2012]. Http://www.ipmuseus.pt.

SERRÃO, Vitor – O ciclo da história de Tobias Encomendado pelo Bispo-Conde de Coimbra D. Afonso de Castela Branco (c.1600): contributos para uma lição histórica, artística e iconológica. Revista de Teorias e Ciências da Arte. [Coimbra]: – Ano I nº 1 (Jan.-Mar. 2005).

SERRÃO, Vitor – O maneirismo e o estatuto social dos pintores portugueses. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1983.

SERRÃO, Vítor – O processo de restauro e estudo integrado das pinturas da sacristia da Sé do Porto. [Consulta: 14.11.2011]. Http://www.etc.pt.

SOUSA, Maria da Conceição Borges de; BASTOS, Cecília – Mobiliário: normas de inventário, artes plásticas e artes decorativas. Lisboa: Instituto Português de Museus, 2004.