Material and technical study of Diogo Teixeira’s paintings support from the Monastery of Arouca

Main Article Content

Maria João Sousa
António João Cruz
https://orcid.org/0000-0001-6396-5027
Ana Calvo
https://orcid.org/0000-0003-4372-5434

Abstract

The altarpiece painted by Diogo Teixeira to the Arouca Monestery is composed by the panels Ascension of Christ; Incredulity of St. Thomas; Pentecost; Eternal Father; San Sebastian, Santa Lucia and Santa Barbara; Santa Scholastica, Santa Euphemia and San Maurus. The analysis of the panels support follows the investigation of the techniques and materials present in the work of this painter and was developed with direct observation (with different kinds of illumination), photography with visible radiation, radiography and portable optical microscope. This study supports the identification of the technical execution of the wooden panels and also the restorations that were made throughout its history.

Keywords: Panel painting, Chestnut, Technique, Conservation, Diogo Teixeira

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMADA, Carmen Olazabal de; FIGUEIRA, Luís Tovar. Conservação e restauro – 1998 1999. In História e restauro da pintura do retábulo mor do Mosteiro dos Jerónimos. Lisboa: Instituto Português do Património Arquitetónico, 2000, pp. 81 – 289.

BASTO, A. de Magalhães. História da Santa Casa da Misericórdia do Porto. Porto: Santa Casa da Misericórdia,1997.

BASTO, A. de Magalhães. O pintor quinhentista Diogo Teixeira: da sua atividade artística no Porto. Porto: Pátria, 1931, pp. 1 – 13.

BRANDÃO, Domingos de Pinho. Obra de Talha Dourada, Ensamblagem e Pintura na Cidade e na Diocese do Porto. Vol. I. Séculos XV a XVII. Porto: Diocese do Porto, 1984.

BRUQUETAS GALÁN, Rocío. Aparejos e imprimaduras. La preparación de la pintura según las fuentes históricas. In SERRÃO, Vítor; ANTUNES, Vanessa; SERUYA, Ana Isabel (coord.) – As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI – Atas do Colóquio Internacional. Lisboa: Faculdade de Letras, 2013, pp. 27 – 37.

BRUQUETAS GALÁN, Rocío. Técnicas y materiales de la pintura española en los siglos de oro. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2002.

CALVO, Ana. Avatares de las pinturas sobre tabla portuguesas y técnicas de elaboración. In La pintura europea sobre tabla en los siglos XV, XVI y XVII, estudios técnicos: actas del curso organizado por el grupo de retablos del GEIIC, Museu San Pío V, Valencia, Nov. Dez. 2006. Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto del Patrimonio Cultural de España, 2010, pp. 62 – 69.

CALVO, Ana. La restauración de pintura sobre tabla: su aplicación a tres retablos góticos levantinos (Cinctorres Castellón). Castelló: Diputación de Castelló, 1995.

CARVALHO, Albino. Madeiras de folhosas: contribuição para o seu estudo e identificação. Lisboa: [s.n.], 1956.

CARVALHO, Salomé. História, Teoria e Deontologia da Conservação e Restauro aplicadas à Pintura sobre Madeira em Portugal. Dissertação de Doutoramento em Conservação de Pintura na Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa – Porto, 2012.

COSTA, Tânia. Pesquisa sobre sistemas de reforço e assemblage em suportes de pintura. In Cadernos de Conservação e Restauro Nº5. Lisboa: IMC, 2007, pp. 48 – 54.

DUNKERTON, J.; Foister, S.; Penny, N. – Dürer to Veronese. Sixteen Century Painting in the National Gallery. London: National Gallery Company, 1999.

GUSMÃO, Adriano. Seis novos painéis de Diogo Teixeira identificados em Arouca. Jornal de Noticias. (30 Nov. 1954).

HOADLEY, R. Bruce. Understanding Wood. A Craftsman’s Guide to Wood Technology. Newton: The Tauton Press, 2000.

Instituto de José de Figueiredo, Relatórios N.ºs 2267/2271/2273/2285, 1967, documentos do Arquivo da Divisão de Documentação e Divulgação da Direcção Geral do Património Cultural.

LORENA, Mercês; MENDES, José; PIRES, Sónia. Caracterização material do retábulo de Évora – suporte e técnica. In Cadernos de Conservação e Restauro 6/7: O Retábulo flamengo de Évora. Lisboa: IMC MC, 2008/2009, pp. 35 – 84.

MALTIEIRA, Rita. A Tela na Pintura Portuguesa. Estudo de um Conjunto de Pinturas do Museu Nacional Soares dos Reis. In CALVO, Ana; VIEIRA, Eduarda (coord.). Matrizes de Investigação em Conservação e Restauro I, Porto, 2014. Porto: Universidade católica, CITAR, 2014, pp. 157 – 177.

MELO, Helena. O pintor Francisco João (act. 1563 1595). Materiais e técnicas na pintura de cavalete em Évora na segunda metade do século XVI. Dissertação de Doutoramento em Conservação de Pintura na Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa – Porto. 2vols., 2012. http://hdl.handle.net/10400.14/14977

PACHECO, Francisco. Arte de la pintura (1649). Madrid: Cátedra, 2001.

RODRIGUES, Dalila. Grão Vasco e a Pintura portuguesa del Renascimento (c. 1500 1540). Salamanca: Consorcio Salamanca 2002; Museus Grão Vasco, 2002.

ROTHE, Andrea. Critical History of Panel Painting: restoration in Italy. In DARDES, Kathleen; ROTHE, Andrea (coord.). The Structural Conservation of Panel Paintings: Proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum 24 28 April 1995. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 1998, pp. 188 – 199.

SALGUEIRO, Joana. A pintura portuguesa quinhentista de Vasco Fernandes: estudo técnico e conservativo do suporte. Dissertação de Doutoramento em Conservação de Pintura na Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa – Porto, 2012. http://hdl.handle.net/10400.14/20371

SALGUEIRO, Joana. O Suporte dos Painéis da Sé de Lamego de Vasco Fernandes. In CALVO, Ana; CASTRO, Laura (org.). Através da Pintura: Olhares sobre a Matéria. Estudos sobre Pintores no Norte de Portugal. Porto: Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa, 2011, pp. 41 – 57.

SERRÃO, Vítor. Duas ignoradas pinturas de mestre Diogo Teixeira no Mosteiro de Santa Mafalda de Arouca. Porto: Rev. Poligrafia, 1993, pp. 47 – 69.

SILVEIRA, Cândida; LEITE, Raul. A pintura de Gregório Lopes – alguns dados técnicos e de estado de conservação. In Estudo da pintura portuguesa: Oficina de Gregório Lopes, actas/ Seminário Internacional. Lisboa: I.J.F., 1999, pp. 229 – 232.

SOUSA, Maria João. Estudo técnico e material das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para a capela de Dom Lopo de Almeida. In CALVO, Ana; VIEIRA, Eduarda (coord.). Matrizes da Investigação em Conservação e Restauro I. Porto: Universidade Católica, CITAR, 2014, pp. 123 155.

SOUSA, Maria João; CRUZ, António João. Materiais e técnica do painel representando a Visitação executado para o retábulo da Capela de Santa Isabel (Porto), pelo pintor maneirista Diogo Teixeira. In ECR (estudos de conservação e restauro) nº4, 2012, pp. 210 – 230. https://doi.org/10.34618/ecr.4.3093

UZIELLI, Luca. Historical overview of panel making techniques in Central Italy. In DARDES, Kathleen; ROTHE, Andrea (coord.). The Structural Conservation of Panel Paintings: Procee¬dings of a symposium at the J. Paul Getty Museum 24 28 April 1995. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 1998, pp. 110 – 135.

VÉLIZ, Zahira. Wooden Panels and their preparation for painting from the Middle Ages to the Seventeenth Century in Spain. In DARDES,Kathleen; ROTHE, Andrea (coord.). Structural Conservation of Panel Paintings: Proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum 24 28 April 1995. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 1998, pp. 136 – 148.

VEROUGSTRAETE MARCQ, Hélène; VAN SHOUTE, Roger. Cadres et supports dans la peinture flamande aux 15e et 16e siècles. Heure Le Romain: [s.n.], 1989.

VIVANCOS RAMÓN, Victoria. La conservación y restauración de pintura de caballete: pintura sobre tabla. Madrid: Tecnos, 2007.

WADUM, Jorgen. Historical Overview of Panel Making Techniques in the Northen Countries. In DARDES, Kathleen; ROTHE, Andrea (coord.). The Structural Conservation of Panel Paintings: Proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum 24 28 April 1995. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 1998, pp. 149 – 177.