God is in the detail. Gold, silver and polychromy

Main Article Content

Tiago Dias
Michèle Portela
M. José Oliveira
Elsa Murta
https://orcid.org/0000-0003-1380-5468
Cristina Barrocas Dias
Vítor Serrão
https://orcid.org/0000-0002-8240-6359

Abstract

The visible polychromy of a wooden sculpture representing St. John the Evangelist, from Museu Nacional de Arte Antiga, Lisbon (Portugal) presents several techniques that complement each other on the creation of a sumptuous estofado. This case-study allowed the survey on gilding, silvering and polychromy practices, and observations on their execution are briefly reported and documented with results from a multi-analytical approach. Examination included digital photomicrography and the observation of micro-samples cross-sections, while material identification resorted to several analytical methods that included scanning electron microscopy coupled with energy dispersive X-ray spectroscopy (SEM-EDS) and X-ray diffraction (XRD).

Keywords: Polychromy, Gilding, Silvering, Estofado, Pastiglia, Sgraffito, Punchwork

Downloads

Download data is not yet available.

References

Art-Technological Source Research and Scientific Examination: A Comparative Study on the Thecnique of Coloured Glazes Applied on Metal Leaf. In Lüsterfassugen Des Barok Un Rokoko - Coloured Glazes on Metal Leaf from the Baroque and Rococo, edited by Erwin Emmerling, Michael Kühlental, and Mark Richter. München: Studien aus dem Institut für Baugeschichte; Kunstegeschichte, Kunst und Design; Restaurierung mit Architekturmuseum / Technische Universität München, Fakultät für Architektur, 2013b, pp. 39–83.

BASSETT, Jane; ALVAREZ, Mari-Tere. Process and Collaboration in a Seventeenth-Century Polychrome Sculpture : Luisa Roldán and Tomás de Los Arcos. In Getty Research Journal vol 3 (2013), pp. 15–32. https://doi.org/10.1086/grj.3.23005385

BLUTEAU, Raphael. Vocabulario Portuguez & Latino, aulico, anatomico, architectonico, 8 vols., Coimbra: Collegio das Artes da Companhia de Jesus. 1712-1728. http://www.brasiliana.usp.br/dicionario/edicao/1.

CARDOSO, Isabel Pombo. As Camadas Preparatórias Em Retábulos E Esculturas Douradas E Policromadas Portuguesas. In As Preparações Na Pintura Portuguesa Séculos XV E XVII, edited by Vítor Serrão, Vanessa Antunes, and Ana Isabel Seruya. Lisboa: Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, pp. 167-176.

EASTAUGH, N. WALSH, V., CHAPLIN, T., SIDDAL, R. Pigment Compendium. A Dictionary and Optical Micrsocopy of Historiacal Pigments. Oxford: Elsevier. 2008

ESTEVES, Lília. Relatório nº 78-13, Identificação da madeira de uma escultura do Museu Nacional de Arte Antiga. Lisboa: Laboratório José de Figueiredo. 2014.

FALCÃO, José António, AFONSO, Nuno. As Vozes Do Silêncio - Imaginária Barroca Da Diocese de Beja. Edited by Jorge M Ferreira. Departamento do Património Histórico e Artístico da Diocese de Beja. Lisboa: Estar Editora. 1997.

FERREIRA-ALVES, Natália Marinho. O douramento e a policromia no Norte de Portugal à luz da documentação dos séculos XVII e XVIII. In Policromia: A Escultura Policromada Religiosa Dos Séculos XVII E XVIII - Estudo Comparativo Das Técnicas, Alterações E Conservação Em Portugal, Espanha E Bélgica. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2004, pp. 17-22.

GARCÍA, Fernando R. Bartolomé. Aportaciones a Un Glossario de Policromia. In Policromia: A Escultura Policromada Religiosa Dos Séculos XVII E XVIII - Estudo Comparativo Das Técnicas, Alterações E Conservação Em Portugal, Espanha E Bélgica, edited by Ana Isabel Seruya. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2004, pp. 237-45.

GÓMEZ-ESPINOSA, Teresa, REBOCHO-CRISTO, José António, MOURA, Carlos, MARTIN PRADAS, Antonio, LEFFTZ, Michel, CAMPOY NARANJO, María. História E Evolução Da Policromia Barroca. In Policromia: A Escultura Policromada Religiosa Dos Séculos XVII E XVIII – Estudo Comparativo Das Técnicas, Alterações E Conservação Em Portugal, Espanha E Bélgica. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2004, pp. 37-54.

HOMEM, Paula Menino. Corrosão Atmosférica da Prata: Monitorização e Perspetivas de Conservação Preventiva. PhD thesis. Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2013. https://hdl.handle.net/10216/72784

LE GAC, Agnes. Les Techniques de Polychromie des «Broderies d’application» et des « bouclés par la trame » - Etude Préliminaire. In Policromia: A Escultura Policromada Religiosa Dos Séculos XVII E XVIII - Estudo Comparativo Das Técnicas, Alterações E Conservação Em Portugal, Espanha E Bélgica. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2004, pp. 79-94.

MARTÍNEZ, Enriqueta González-Alonso. Tratado Del Dorado, Plateado Y Su Policromía: Tecnología, Conservación Y Restauración. Ed. Universidad Politécnica Valencia. 1997.

NUNES, Filipe. Arte da Pintura. Symmetria, e Perspectiva. Lisboa: Pedro Crasbeek. 1615. http://ciarte.no.sapo.pt/recursos/tratados/tratados2.html

RICHTER, Mark. Coloured Glazes on Metal Leaf: Definition and Terminology. In Lüsterfassugen Des Barok Un Rokoko - Coloured Glazes on Metal Leaf from the Baroque and Rococo, edited by Erwin Emmerling, Michael Kühlenthal, and Mark Richter, München: Studien aus dem Institut für Baugeschichte; Kunstegeschichte, Kunst und Design; Restaurierung mit Architekturmuseum / Technische Universität München, Fakultät für Architektur, 2013a, pp. 33–37.

RODRÍGUEZ, Luis Ángel de la Fuente. Los Metales Plateados Como Policromía (las Corladuras): Análisis-Experimentación Y Restauración. PhD thesis. Universidad del País Vasco = Euskal Herriko Unibertsitatea, 1999.

SERCK-DEWAIDE, Myriam et al. Les techniques utilisées dan lárt baroque religieux des XVIIe et XVIIIe siècles au Portugal, en Espagne et en Belgique. In Policromia: A Escultura Policromada Religiosa Dos Séculos XVII E XVIII - Estudo Comparativo Das Técnicas, Alterações E Conservação Em Portugal, Espanha E Bélgica. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2004, pp. 119-155.