A comparative multi-analytical study of the polychromy and gilding in two baroque altarpieces of Évora, Portugal

Main Article Content

Celso Mangucci
https://orcid.org/0000-0002-9532-0335
Irina Crina Anca Sandu
https://orcid.org/0000-0002-3307-3682
Ana Manhita
https://orcid.org/0000-0002-6350-9408
Ana Margarida Cardoso
Luís Dias

Abstract

A dispute among the best five painters-gilders of Evora, for two of the most important contracts regarding the gilding of the altarpieces, gave rise to an extensive and detailed documentation on the technique, materials and prices used in 1729. The rivalry between the master Filipe de Santiago, responsible for the gilding of the whole set of the Church of Mercy (Igreja da Misericórdia de Évora), and the team led by Manuel da Maia, responsible for gilding the main altar of the Convent Church of Scala Coeli’s (Igreja do Convento de Scala Coeli, Cartuxa), forced the commissioners to redraft contracts with unusual rigor since both did not accept the possibility to be examined by the opponent. Physical-chemical characterization of the gilding and polychrome layers of samples from both altarpieces, performed within the GILT-Teller project (www.gilt-teller.uevora.pt), led to a comprehensive approach of the pictorial culture of this period. As it is reported in contracts, the gilded woodcarving was enriched with flesh-coloured tones, “estofado” and “regraxos”. These techniques were both used in the Church of Mercy and in the Church of the Convent of Scala Coeli, of the Carthusian monks of Evora. The documentation and the results of the phsyical-chemical analyses presented in this paper confirm the existence of a common and poorly differentiated artistic culture between the main workshops of Evora.

Keywords: Portuguese gilded woodcarving, Gilding and polychrome techniques, Physical-chemical characterization of polychromy, 18th century

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARATA Carolina, CRUZ António João, ROCHA Fernando, Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do noroeste de Portugal – primeiros resultados, in -Actas do I Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, Porto, CITAR, pp.40-50, 2012. [Em Linha] disponível em: http://citar.artes.porto.ucp.pt/sites/default/files/files/artes/CITAR/Edicoes/actas-I-encontro-luso-brasileiro-conservacao-restauro-2011.pdf

BORGES Artur, “As andanças de um retábulo eborense”, Catálogo da exposição Documentos para a história da Talha dourada e azulejo em Évora, coordenada por Celso Mangucci.

COROADO João, ANTUNES Vanessa, SERRAO Victor, OLIVEIRA Maria José, DIAS Luís, CANDEIAS António, MIRÂO José, SERUYA Ana Isabel, Presença de Celestite em retábulos Portugueses, V. Serrão, V. Antunes e A.I. Seruya (eds.), As preparações na Pintura Portuguesa, seculos XV and XVI, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 28-29 Junho 2013, Museu Nacional de Arte Antiga, pp. 75-83, 2013

COSTA J.R.G, O Gesso em Portugal, Estudos, Notas e Trabalhos do Serviço de Fomento Mineiro, vol. 28, pp. 93-117, 1986

Évora: Arquivo Distrital de Évora, 2014. [Em Linha] disponível em: http://adevr.dglab.gov.pt/wp-content/uploads/sites/4/2014/11/link.pdf

LAMEIRA Francisco, “O retábulo da capela-mor da Igreja do Mosteiro da Cartuxa de Évora (projecto de José Benito de Churriguera?)”, Catálogo da exposição Documentos para a história da Talha dourada e azulejo em Évora, coordenada por Celso Mangucci. Évora: Arquivo Distrital de Évora, 2014.[Em Linha] Disponível em http://adevr.dglab.gov.pt/wp-content/uploads/sites/4/2014/11/link.pdf

LAMEIRA Francisco, O Retábulo em Portugal, das origens ao declínio, Promontoria Monográfica Historia da Arte, n.º1, Departamento de Historia, Arqueologia e Património a Universidade de Algarve, Faro, 2005

MANGUCCI Celso, “Francisco da Silva, António de Oliveira Bernardes e Francisco Lopes Mendes na Igreja da Misericórdia em Évora in Cenáculo Boletim on-line do Museu de Évora, nº 3, Setembro de 2008.[Em Linha] Disponível em: http://museudevora.imc-ip.pt/Data/Documents/Cenaculo3/B3SilvaBernardesMendes2008final.pdf

MANGUCCI Celso, A talha mais moderna. O percurso de Manuel e Sebastião Abreu do Ó em Évora in Cenáculo Boletim on-line do Museu de Évora, nº 4, Outubro de 2010. [Em Linha]. Disponível em: http://museudevora.imc-ip.pt/Data/Documents/Cenaculo%204/B4AbreudoO2010.pdf

MONTEIRO Patrícia, CRUZ António João, Breve tratado de Iluminação composto por um religioso da Ordem de Cristo. In L.U. Afonso (ed.), The materials of the image. As Matérias da Imagem. Lisboa: Cátedra de Estudos Safarditas “Alberto Beniveste” da Universidade de Lisboa, pp.237-286, 2010

NUNES Filipe, Arte da Pintura Symmetria, e perspectiva com estudo introdutório de Leontina Ventura. Porto: Editorial Paisagem, 1982

SANDU Irina Crina Anca, GILT-Teller: An interdisciplinary multiscale study of gilding techniques and materials in Portugal, 1500-1800, in Actas das VIII Jornadas de Arte e Ciência - Conservação e Restauro de Artes Decorativas de Aplicação Arquitectónica,29 Setembro de 2012, CITAR, Porto, 2013, pp.127-142. [Em Linha] Disponível em: https://artes.porto.ucp.pt/sites/default/files/files/artes/CITAR/VIII-Jornadas-Arte-Cieencia_compressed.pdf

SANDU Irina Crina Anca, MURTA Elsa, FERREIRA Silvia, PEREIRA Manuel, CANDEIAS António, MIRÃO José, MIGUEL Catarina Pereira, PABA Francesca, More than gold – an interdisciplinary, complementary study of gilding materials and techniques in Baroque altarpieces from Portugal, in ECR-Estudos de Conservação e Restauro, no 6, CITAR, Porto, 2014, pp.13-3. https://doi.org/10.7559/ecr.6.7522

SANDU Irina Crina Anca, MURTA Elsa, NEVES Eva Raquel, PEREIRA Manuel, SANDU Andrei Victor, KUCKOVA Stepanka, MAURICIO Antonio, A comparative, multi-scale and interdisciplinar study of gilding techniques and materials in two Portuguese Baroque “talha dourada” complexes, in ECR-Estudos de Conservação e Restauro, no 4, CITAR, Porto, 2013, pp. 47-71, doi: 10.7559/ecr.4.3080. https://doi.org/10.7559/ecr.4.3080

SANDU Irina Crina Anca, PABA Francesca, MURTA Elsa, COSTA PEREIRA Manuel, RIBEIRO Conceição, Travelling Beneath the Gold Surface – Part I: study and characterization of laboratory reconstructions of Portuguese seventeenth and eighteenth centuries ground and bole layers, e-conservation journal, issue 2, 2014, 43-63. https://doi.org/10.18236/econs2.201413

SERRÃO Victor, CAETANO Joaquim, A Pintura em Moura nos Séculos XVI, XVII e XVIII. Moura: Câmara Municipal de Moura, 1999

SERRÃO Vítor, Arte, Religião e Imagens em Évora no tempo do Arcebispo D. Teotónio de Bragança, 1578-1602. Vila Viçosa: Fundação Casa de Bragança

SERRÃO Vítor, O Maneirismo e o Estatuto Social dos Pintores Portugueses. Lisboa: IN/CM, 1982

WOUTERS Jan, GRZYWACZ Cecily, CLARO Ana, Studies in Conservation, 56, pp. 231-249, 2011