Contemporary phantasmagorias

Main Article Content

Ainá Rocha
http://orcid.org/0000-0002-1938-787X

Abstract

The following essay intends an approach that comprises a combination of aesthetics, history and philosophy to reproduce the perception of certain elements of image contradictions in contemporary times. It discusses the concepts of phantasmagoria and apparition regarding technical and memory images and will be presented contemporary examples that contribute to the understanding of those types of images as irrefutable components in the fields of current ontology and epistemology.

Keywords: Phantasmagoria, Apparition, Walter Benjamin, Images

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ante, L. (2021). "Non-fungible token (NFT) markets on the Ethereum blockchain: Temporal development, cointegration and interrelations", em BRL Working Paper, 22(1), p. 1-23. Hamburgo: Blockchain Research Lab. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3904683

Aquino, L. C. A. (2018). A fantasmagoria na “Paris, capital do século XIX” : Uma contribuição de Walter Benjamin à modernidade. Available at: <https://globalherit.hypotheses.org/6844>. [Last access: September 5th 2021].

Bellours, R. (2012). La querelle des dispositifs: Cinéma, installations, exposition. Paris: P.O.L, 2012.

Benjamin, W. (2010). A obra de arte na época da sua reprodução mecanizada [PDF] (1ª ed.) Escola Superior de Teatro e Cinema. Available at: <https://repositorio.ipl.pt/bitstream/10400.21/194/1/obra_arte.pdf> [Last access: September 5th 2021]. Transl. João Maria Mendes.

Id. (1991). "Paris – Capital do século XIX" (1934/35) [PDF], em Walter Benjamin, Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática. Available at: <https://teoriadoespacourbano.files.wordpress.com/2013/03/benjamin-w-paris-capital-do-sc3a9culo-xix-trad-kothe.pdf> [Last access: September 5th 2021]. Transl. Flávio R. Kothe.

Id. (2007). Passagens. Belo Horizonte: UFMG. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão & Irene Aron.

Id. (1987). Walter Benjamin - Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense. Trans. Sérgio Paulo Rouanet.

Campos, R., & Dinucci, K. (2015). O cinema é melhor [Online]. São Paulo: ybmusic. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=CTU6-sLPq3A>. [Last access: September 5th 2021].

Castro, J. C. L. (2012). “Fetichismo e fantasmagoria no mundo do consumo”, em Alceu, 13(25), pp. 144-153. Rio de Janeiro: PUC-RJ.

Cunha Jr., L. N. & Damião, C. M. (2010). O conceito de fantasmagoria na teoria da modernidade de Walter Benjamin. Natal: UFRN. Available at: <http://www.sbpcnet.org.br/livro/62ra/resumos/resumos/6033.htm>. [Last access: September 5th 2021].

D'Angelo, M. (2006). “A modernidade pelo olhar de Walter Benjamin”, em Estudos Avançados, 20(56), pp. 237-251. São Paulo: IEA-USP.

Didi-Huberman, G. (2017). Diante do Tempo. Lisboa: Orfeu Negro.

Deleuze, G. (1983). Cinema I: A Imagem-Movimento. Lisboa: Documenta, 2016.

Id. (1985). Cinema II: A Imagem-Tempo. Lisboa: Documenta, 2015.

Debord, G. (2021). A Sociedade do Espetáculo. Lisboa: Antígona. Trad. Francisco Alves & Afonso Monteiro.

Dursun Çebi, P. & Iavarone, A. H. (2019). The urban space of network society: digital flanêurs in the age of social media. Conferência. Istanbul: LIVENARCH VI.

Encontrão de Cinema (2017). [Video] Available at: <https://fb.watch/3b0AqKjByd/> [Last access: September 5th 2021].

Eneas, P. (2021). Cineasta Faz Incitação Ao Crime Contra Quem Não Aceita Pedofilia Disfarçada De Arte | Crítica Nacional. Crítica Nacional. Available at: <https://criticanacional.com.br/2017/10/09/cineasta-faz-incitacao-ao-crime-contra-quem-nao-aceita-pedofilia-disfarcada-de-arte/>. [Last access: September 5th 2021].

Goodman, N. (1990). Languages of Art. Indianapolis: Hackett Publishing Company.

Groys, B. (2008). "La topología del arte contemporáneo", em Antinomies of Art and Culture. Modernity, Postmodernity, Contemporaneity, pp. 71 - 80. Durham: Duke University Press, 2008. Trad. Ernesto Menéndez-Conde.

Machado, C. E. J.; Machado, R. & Vedda, M. (Orgs.) (2013). Walter Benjamin – Experiência Histórica e Imagens Dialéticas. São Paulo: Editora UNESP.

Manovich, L. (2002). The language of new media. Massachusetts: MIT Press.

Matuck, A. & Maria da Silva, E. (2015). O Flâneur Intervisual e Intermedial. Conferência no 1º Congresso Internacional de Novas Narrativas: encontro de narrativas e artes. São Paulo: ECA/USP.

McGarrigle, C. (2013). Forget the flâneur. ISEA International Australian Network for Art & Technology. Sydney: University of Sydney. https://doi.org/10.21427/bezf-s927

McLuhan, M. & Fiore, Q. (2018). O meio é a massagem. São Paulo: Ubu Editora.

Milner, M. (1982). La fantasmagorie. Paris: Presses Universitaires de France.

Pinto, J. M. G. (2011). “Fantasmagoria”, em Imagem, Dicionário Crítico. Available at: <https://arquivo.pt/wayback/20110524100257/http://www.arte-coa.pt/index.php?Language=pt&Page=Saberes&SubPage=ComunicacaoELinguagemImagem&Menu2=ImagemVirtual&Filtro=26&Slide=26>[Last access: September 5th 2021].

Rancière, J. (2010). Estética e política: a partilha do sensível. Porto: Dafne Editora.

Rocha, A. (2019). Sobre o cenário inescapável [PDF]. Available at: <https://home.mycloud.com/action/share/b4893dce-8adf-4834-9f86-de9f5c84eab3> [Last access: September 5th 2021].

Rogelio dos Santos, F. (2017). Fantasmagoria: a chave para compreensão da modernidade em Walter Benjamin, em Cadernos Walter Benjamin, 17(5), pp. 77-93. Campinas: ANPOF. https://doi.org/10.17648/2175-1293-v172016-05

Saturnino, R. Flânerie na Rede [PDF]. Lisboa: Universidade de Lisboa. Available at: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/saturnino-rodrigo-flanerie-na-rede.pdf> [Last access: September 5th 2021].

Siegel, E. (2021). "How Far Is It To The Edge Of The Universe?", em Forbes [online]. Available at: <https://www.forbes.com/sites/startswithabang/2020/01/21/how-far-is-it-to-the-edge-of-the-universe/?sh=6e27c8a55a38> [Last access: September 5th 2021].

Virilio, P. (2018). Guerra e Cinema. Lisboa: Orfeu Negro.

Werner, C. (2004). Manobras poéticas entre a Ilíada e a Odisséia: o caso de Odisseu. Doutorado. São Paulo: FFLCH/USP.