Radiografia in situ do Pentecostes do mosteiro de Santa Cruz de Coimbra: estudo técnico do suporte e sua relevância na história da conservação e restauro da pintura sobre madeira em Portugal

Main Article Content

Joana Salgueiro
Salomé de Carvalho
https://orcid.org/0000-0002-1669-8883

Abstract

This study’s goal is to deepen the knowledge about techniques and materials applied in the execution of Portuguese wooden paintings. The Portuguese Catholic University of Oporto gathered a multidisciplinary team in order to study the Pentecost panel from Vasco Fernandes. This study was held in situ, in Santa Cruz de Coimbra Monastery and several techniques of analyses were applied: photographic examination under visible light, infra-red and ultra-violet photography, EDXRF and radiography. This last one allowed us to identify new information regarding both pictorial layer and wooden support, being the support our main concern. The relevance of the study of wooden Portuguese paintings is understandable due to the considerable knowledge gaps that still exist in this field.

Keywords: Painting, 16th century, Radiography, Wooden painting, Vasco Fernandes, Pentecost

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAGÃO, Maximiano de (1900). Grão-Vasco ou Vasco Fernandes Pintor Viziense Príncipe dos Pintores Portuguezes. Viseu: Typographia Popular da Liberdade.

BRANDI, Cesare (2006) Teoria do Restauro. Amadora: Edições Orion.

CÂMARA Municipal de Coimbra (2003). Memórias de Santa Cruz: Exposição (22 Dez. – 29 Fev.). Coimbra: C.M.C..

CARVALHO, José Alberto Seabra. Os trabalhos de Luciano Freire por ele próprio: Nota introdutória à edição de um relatório de um restaurador de pintura do inicio do século XX. Conservar Património. Lisboa: ARP. nº5 (Dezembro - 2007). https://doi.org/10.14568/cp5_2

FONSECA, Maria Constança Pinheiro da; CORREIA, Pedro; GORDO, João. Relatório de intervenção na pintura Pentecostes de Vasco Fernandes (Guia 40/91, Proc. Secretaria P.O. 356, Restauro 34/91, Arquivo 1992). Lisboa: Instituto José de Figueiredo. 1991.

FREIRE, Luciano. Elementos para um relatório acerca do tratamento da pintura antiga em Portugal segundo notas tomadas no período da execução desses trabalhos. In Conservar Património. Lisboa: ARP. nº5 (Dezembro - 2007). https://doi.org/10.14568/cp5_3

INSTITUTO. Português de Museus (1994). Nuno Gonçalves, novos documentos: estudo da pintura portuguesa do séc. XV. Lisboa: I.P.M..

LEANDRO, Sandra (2007). Invisíveis e Intangíveis nos Estudos de Arte: João Couto e o Laboratório Científico. In 40 Anos do Instituto José de Figueiredo. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses.

MARTINEZ JUSTICIA, M.ª José (2001). Historia y Teoria de la Conservación y Restauración Artística. Madrid: Editorial Tecnos.

REIS-SANTOS, Luís (1946). Vasco Fernandes e os Pintores de Viseu do Século XVI. Lisboa: L. R. Santos.

RODRIGUES, Dalila (2002) – Grão Vasco e a Pintura Portuguesa do Renascimento (c. 1500 – 1540). Salamanca: Consorcio Salamanca 2002; Museus Grão Vasco.

RODRIGUES, Dalila (2007). Grão Vasco. Lisboa: Alêtheia Editores.

RODRIGUES, Dalila, coord. (1992). Grão Vasco e a Pintura Europeia do Renascimento.

VIANA, Conceição; SALGADO, António. Relatório de intervenção na pintura Pentecostes de Vasco Fernandes no âmbito da exposição de Salamanca 2002. Lisboa: ArteRestauro, 2002.

VIEIRA, Padre Dr. José Bento (2001). Santa Cruz de Coimbra: Arte e História. Coimbra: Igreja de Santa Cruz.