The Calvary Panels – historical and material study

Main Article Content

Salomé de Carvalho
https://orcid.org/0000-0002-1669-8883

Abstract

The Calvary Panels from the Monastery of St. Andrew of Ancede, in Baião, present a challenge to the field of conservation and restoration. These paintings represent the images of Our Lady and St. John the Evangelist by the Cross on Mount Calvary. Together they constitute a pictorial and sculptural work, since the figure of crucified Christ is a sculpture, placed between the two panels, in a scenic manner. Probably dating from the sixteenth century, in its original composition, and from the nineteenth century in the second composition, aesthetic and historical issues arise inevitably when planning an intervention methodology, given the rarity of specimens from late Gothic painting in Portugal. Facing the impossibility of the preservation and fruition of both compositions, it is necessary to consider the validity of different methodologies, and prioritize a detailed study of all valences of these objects.

Keywords: Calvary panels, Wooden painting, Gothic painting, Conservation and restoration

Downloads

Download data is not yet available.

References

A Voz do Nordeste. 28.09.2000.

ARCAUTE MARTÍNEZ, Emilio Ruiz de. Aportaciones a la teoría de la Restauración. In IV CONGRESO: LA RESTAURACIÓN EN EL SIGLO XXI – FUNCIÓN/ ESTÉTICA / IMAGEN: actas, Cáceres, 2009. Cáceres: Grupo Espanol de Conservación IIC, 2009.

BRANDI, Cesare. Teoria do Restauro. Amadora: Edições Orion, 2006.

CALVO MANUEL, Ana. Conservación y restauración. Materiales, técnicas y procedimientos. De la A a la Z. (3ª ed.). Barcelona: Ediciones del Serbal, 2003.

CARBALLO MARTINEZ, Jorgelina. Análise por EDXRF dos painéis do Calvário. Relatório técnico. UCP, 2008.

CARVALHO, J. A. S. Problemas da pintura quatrocentista. Obras isoladas e oficinas regionais. In História da Arte Portuguesa. Lisboa: Círculo de Leitores, 1995. Vol. 1, p. 475.

CASANOVAS, Luís Efrem Elias. Análise da Evolução Manual das Condições-Ambiente na Biblioteca do Palácio Nacional de Mafra. Algumas Interrogações. In 1ª Semana dos Arquivos, Actas. Cascais, 1987, pp. 67 – 73.

CASANOVAS, Luís Efrem Elias. Conservação Preventiva e preservação das obras de arte. Condições-ambiente e espaços museológicos em Portugal. Tese de Doutoramento. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2006.

COUTO, João. Aspectos actuais do problema do tratamento das pinturas. In Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga, 1952, 2 (3).

CRUZ, António João. Imagens em transformação: os painéis da igreja de Santa Maria, de Tavira, encontrados na ermida de São Pedro, e os problemas colocados pelo seu restauro e estudo laboratorial. In Conservar Património, nº 2, 2005. https://doi.org/10.14568/cp2_4

CRUZ, António João. Imagens perdidas, imagens achadas: pinturas reveladas pelos raios X no Instituto José de Figueiredo. In Simpósio Comemorativo do Centenário da Descoberta dos Raios X. Coimbra: Universidade de Coimbra, 1995.

ESPÍRITO SANTO, Fátima. Climatologia de Portugal. Análise dos principais parâmetros com influência na corrosão atmosférica. In Corrosão Atmosférica – Mapas de Portugal. Lisboa:

GENEALL. «António de Lobo Girão». [Consulta: 03.03.2008], http://www.geneall.net/P/per_page.php?id=132329.

GÓMEZ, Maria Luísa. La Restauración. Examen científico aplicado a la conservación de obras de arte. (4ª Ed.). Madrid: Ediciones Cátedra, 2004.

IHRU. «Monumentos». [Consulta: 14.04.2008]. http://www.monumentos.pt/Monumentos/forms/002_B1.aspx, consulta em 14 de Abril de 2008.

INETI, 1998, pp. 259 – 260.

THOMSON, Garry. The conservation of Antiques: Developments in Planning. In Journal of World History – UNESCO XIV, n. ½, 1972, p. 85.