Luciano Freire prominent figure and its role in the history of conservation in Portugal

Main Article Content

Maria da Conceição Lopes Casanova
https://orcid.org/0000-0001-9889-381X

Abstract

This article reveals the artist-restorer Luciano Freire and explains his role on the developmentof conservation in Portugal, between the end and the first half of the 19th-20th centuries. Itseeks to compare national and international context, with regards to philosophy and practiceof conservation. In Portugal, the enhancement of original state of art works, along with theambition of recovering the harmony of the whole, resulted in reconstitution and mimeticpractice. Freire is no exception to this reality, but his intellectual approach and his sense ofmission, turns him into a figurehead, introducing the interdisciplinary team and critical reflection.

Keywords: Luciano Freire, Artist-restorer, Painting, Conservation, Conservation theories, Interdisciplinary work

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. M. P. A. Do empirismo à ciência: Um olhar sobre o percurso da conservação em Portugal do século XIX à actualidade. In: Conservação & Restauro: Cadernos, n.º 3 (2004), pp.13-21.

ASSUMPÇÃO, T. L. d’. Diccionario dos termos d’Architectura: Suas definições noções histó¬ricas. Lisboa: Antiga Casa Bertrand-José Bastos, 1895.

BERGEON, S. La formation des restaurateurs: Specialization, interdisciplinarité et dangers. In: Cahiers d’étude 1, nº 1 (1995), p.21.

BURNAY, L. O. Algumas considerações sobre o restauro das pinturas antigas. In: Boletim da Academia Nacional de Belas-Artes, 1.ª sér., n.º 14 (1945), pp. 61-70.

CARVALHO, J. A. S. Os trabalhos de Luciano Freire por ele próprio: Nota introdutória à edição de um relatório de um restaurador de pintura do início do século XX. Conservar património, n.º 5 (2007), pp.5-8. https://doi.org/10.14568/cp5_2

CRUZ, A. J. Em busca da imagem original: Luciano Freire e a teoria e a prática do restauro de pintura em Portugal cerca de 1900. In: Conservar património, n.º 5 (2007), pp. 53-83. https://doi.org/10.14568/cp5_4

CUSTÓDIO, J. ‘Renascença’ Artística e Práticas de Conservação e Restauro Arquitectónico em Portugal, durante a 1.ª República. Dissertação de Doutoramento em Arquitectura. Universidade de Évora, 2009. Vol. 1.

CUSTÓDIO, J. A ‘Cidade de S. Francisco’ e os primórdios da conservação e restauro em Portugal. In: 4º Encontro do IPCR, Novembro 2005. A História, a Formação e as Boas Práticas em Conservação e Restauro. Nos 40 Anos do Instituto de José de Figueiredo, [1-4]. DVD. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2005.

FIGUEIREDO, J. de. Arte Portuguesa Primitiva. O Pintor Nuno Gonçalves, Lisboa: Tipografia do Anuário Comercial, 1910.

FRANÇA, José – Augusto. A Arte em Portugal no Século XIX, Lisboa: Livraria Bertrand, 1966. Vol. 2.

FREIRE, L.. 2007. Elementos para o relatório acerca do tratamento da pintura antiga em Portugal segundo notas tomadas no período da execução desses trabalhos. In: Conservar património, n.º 5 (2007), pp. 9-65. https://doi.org/10.14568/cp5_3

HORSIN-DÉON, S. De la conservation et de la restauration des tableaux. Paris: Chez Hector Bossange, 1851.

LEANDRO, S. O mito do recriador: Luciano Freire e os trabalhos de conservação e restauro da ‘Pintura Antiga’. In: 40 Anos do Instituto José de Figueiredo, org. Rui Ferreira da Silva, Nazaré Escobar e Alexandre Pais. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro, 2007, pp. 83-96.

MACEDO, M. de. Restauração de quadros e gravuras. Lisboa: David Corazzi, 1885.

MACEDO, D. de. Veloso Salgado [e] Luciano Freire. Museum, 2.ª sér. 4. Lisboa: [Museu Nacional de Arte Contemporânea], 1954.

PAMPLONA, F. de. Dicionário de Pintores e Escultores Portugueses, Vol. II, 4.ª Ed. Lisboa: Livraria Civilização Editora, 2000.

PEREIRA, E. e RODRIGUES, G. Portugal. Dicionário Histórico, Corográfico, Heráldico, Biográfico, Bibliográfico, Numismático e Artístico. Vol. III. Lisboa: João Romano Torres-Editor, 1907.

PEREIRA, G. 1895. Restaurar e conservar. In: Revista de archeologia e arte moderna, n.º 6 (1895), p.121.

PROENÇA, R. Guia de Portugal. Vol. 1, Generalidades: Lisboa e arredores. Lisboa: Biblioteca Nacional, 1924.

REYS-SANTOS, M. dos. Abel de Moura evocado por Manuel Reys-Santos. In: Conservação & Restauro: Cadernos, n.º 3 (2004),p.6.

RIS-PAQUOT, O. E.. L’art de restaurer les tableaux anciens et modernes ainsi que les gra¬vures, contenant la manière de les entretenir en parfait état de conservation.... Amiens: Chez l’auteur. 1873.

RODRIGUES, F. de A. Diccionario technico e historico de pintura, esculptura, architectura e gravura. Lisboa: Imprensa Nacional, 1875.

RODRIGUES, P. S. Da história da conservação e do restauro: Das origens ao Portugal Oitocentista. In: 40 Anos do Instituto José de Figueiredo, org. Rui Ferreira da Silva, Nazaré Escobar, and Alexandre Pais. Lisboa: Instituto Português de Conservação e Restauro (2007), pp. 17-38.

SERRÃO, V. ‘Renovar’, ‘repintar’, ‘retocar’: Estratégias do pintor-restaurador em Portugal, do século XVI ao XIX. Razões ideológicas do iconoclasma destruidor e da iconofilia conservadora, ou o conceito de ‘restauro utilitarista’ versus ‘restauro científico’. In Conservar património, n.º 3-4 (2006), pp.53-71. https://doi.org/10.14568/cp3-4_5

SANTOS, L. R. Os processos científicos no estudo e na conservação da pintura antiga. Porto: Imprensa Social, 1939.

VASCONCELOS, J. de. Arquivo Joaquim de Vasconcelos. Reservados da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra, 19.

VIEIRA, A. L. Da reintegração dos primitivos portugueses. Lisboa: Amigos do Museu, 1923.