Plaster devotional sculptures. Material and technical study

Main Article Content

Maria Regina Emery Quites
https://orcid.org/0000-0002-6736-1762
Nelyane Gonçalves Santos

Abstract

The research seeks to meet the demand for knowledge about sculptures in plaster, considering that it is a category rarely addressed in studies of artistic and historical heritage. The objective was to upgrade the body of knowledge, studying these objects under the perspective of the art historian and subjecting them to scientific tests with the goal of conservation-restoration. The methodology comprised three studies: the plaster in art and in the history of sacred art; the plaster as material and the sculpture techniques applied to plaster and the research method used for wood carvings. These studies were the basis for the conceptual and theoretical analysis of the plaster sculpture of St. Agnes, treated as a case study. Examinations were performed by X-rays and sampling for analysis to help understanding the material, its physical support and the polychrome. We stress the importance of the sculptures in plaster, valuing them as part of our heritage. Accordingly conservation and restoration interventions may be discussed and justified, under their religious and aesthetic fruition.

Keywords: Sculpture, Sacred art, Plaster, Conservation, Restoration

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Cia das Letras, 1992.

BALTAR, Carlos; BASTOS, Flavia; LUZ, Adão. Gipsita. Rio de Janeiro: Centro de Tecnologia Mineral-CETEM, 2005. Disponível em <http://www.cetem.gov.br/publicacao/CTs/CT2005-122-00.pdf>. Acessado em 14/10/2011, 15:30.

BRITO, Stella Regina Soares de; RIBEIRO, Osvaldo Gouveia; BOGEA, Katia Santos; RIBEIRO, Emanuela Sousa. Inventário nacional de bens moveis e integrados: a experiencia do Maranhao 1997/1999. Sao Luis: IPHAN, 2000.

COELHO, Beatriz. Devoção e arte. Imaginária religiosa em Minas Gerais. São Paulo: EDUSP, 2005.

ETZEL, Eduardo. Imagem Sacra Brasileira. São Paulo: Melhoramentos: Ed. da USP, 1979.

MASCARENHAS, Alexandre Ferreira; BRANDÃO, Carlos Antônio Leite. Moldes e moldagens: instrumentos de proteção, preservação e perpetuação da obra de Ant Tese (doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Arquitetura. http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AYFXU

MEDEIROS, GILCA FLORES DE; SOUZA, LUIZ ANTÔNIO CRUZ; UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Tecnologia de acabamento de douramento em esculturas em madeira policromada no período barroco e rococó em Minas Gerais estudo de um grupo de técnicas. 1999, 152 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais.

MIDGLEY, Barry. Guia Completa de Escultura, modelado y cerâmica. Tecnicas e Materiais. Madrid: Hermann Blume Ediciones, 1982.

SANTOS, Nelyane. Análise das Técnicas e Materiais de Esculturas Sacras em Gesso. Resumo de Pesquisa. Orientação Maria Regina Emery Quites; Co-autoria João Augusto Cristelli de Oliveira. 2011. Disponível em <https://sistemas.ufmg.br/ufmgCC/trabalho/solicitar/alterarTrabalho.do?i=0>. Acessado em 21/10/2013, 21:38.

SIQUEIRA FILHO, Anibal Veras de. Estudo da patologia do amarelamento pós pintura nos pré-moldados de gesso. 2006. 49f., enc. Dissertação (mestrado em Engenharia Mecânica). Universidade Federal de Pernambuco. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/5524

SOUZA, Luiz Antônio Cruz. Evolução da Tecnologia de Policromia nas Esculturas em Minas Gerais no Século XVIII: O interior inacabado da Igreja Matriz de Nossa Senhora da Conceição, em Catas Altas do Mato Dentro, um monumento exemplar. Tese (doutorado). Departamento de Química do Instituto de Ciências Exatas da Universidade Federal de Minas Gerais, 1996.