Francisco Correia and his pictorial production in the Misericordia of Porto. Technical and material characterization of the flags of the Passion of Christ

Main Article Content

Sofia Santos
José Ferrão Afonso
https://orcid.org/0000-0001-5438-6058
Ana Calvo
https://orcid.org/0000-0003-4372-5434
José Carlos Frade
https://orcid.org/0000-0001-9257-4914
António Candeias
https://orcid.org/0000-0002-4912-5061

Abstract

It is in the documental sources of the Oporto’s Misericórdia that the name of the painter Francisco Correia arises more frequently, especially with the implementation of the twelve processional flags of the Passion of Christ, made in partnership with three local artists: Dominic Lawrence Pardo, Ignacio Ferraz de Figueroa and Diogo Oliveira. In spite of being known more works of Francisco, it will be difficult the task to determine which flags are of his authorship. In order to deepen the knowledge of their work and to clarify some issues, particularly trying to understand if there is some specificity in technical and material that may point to the work of the painter terms, the materials and techniques employed using methods of examination and analysis were analyzed.

Keywords: Francisco Correia, Mannerist painting, Misericórdia of Porto, Processional flags of Christ’s Passion, Technical analysis and material

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, José Ferrão – DO PAPEL À PEDRA: a colecção de gravuras de Hans Vredeman de Vries do mosteiro de Santa Cruz de Coimbra, a capela mor da igreja da Misericórdia do Porto e o ornamento «flamenguista» da arquitectura portuense (c. 1565 – c. 1725). In II CONGRESSO DE HISTÓRIA DA SANTA CASA DA MISERICÓRDIA DO PORTO: CULTO, CULTURA, CARIDADE: actas, Porto, 2012. Porto: Santa Casa da Misericórdia, 2012.

ALARCÃO, Adília; [et al.] - Conservar é conhecer. Coimbra: Museu Nacional de Machado de Castro, 2005.

ANDRADE, Regina – A Procissão dos Fogaréus da Quinta Feira de Endoenças. Porto: Santa Casa da Misericórdia do Porto, 2012.

ARAÚJO, Maria-Augusta - O pintor lisboeta Diogo Teixeira e o Maneirismo no Norte de Portugal (1591 1623), Dissertação de Mestrado em História da Arte apresentada no Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra. Coimbra: [s.n.], 1995.

ASSUNÇÃO, Ana Paula; SERRÃO, Vítor Manuel - Mosteiro de São Miguel de Refojos, um despertar de memórias. Cabeceiras de Basto: Câmara Municipal de Cabeceiras de Basto, 2008.

BASTO, Artur de Magalhães – Apontamentos para um dicionário de artistas e artífices que trabalharam no Porto do século XV ao século XVIII. Porto: Câmara Municipal (Gabinete de História da Cidade), 1964.

BRANDÃO, Domingos de Pinho – Obra de Talha dourada, ensamblagem e pintura na cidade e diocese do Porto. Documentação I, séculos XV a XVII. Porto: Solivros de Portugal, 1984.

CALVO MANUEL, Ana – Conservación y restauración de pintura sobre lienzo. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2002.

CAMBIER, P. – Infrared study of goethites of varying crystalliinity and particle size: I. Interpretacion of OH and lattice vibration frequencies. Clay Minerals (1986) 21. https://doi.org/10.1180/claymin.1986.021.2.08

DERRICK, M. R.C; [et al.] – Infrared spectroscopy in conservation science. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 1999.

FRADE, J. C.; [et al.] – Applying pyrolysis-gas chromatography/mass spectrometry to the identification of oriental lacquers: study of two lacquered shields. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 395, 2009. https://doi.org/10.1007/s00216-009-3043-y

FREITAS, Eugénio de Andrea da Cunha e - História da Santa Casa da Misericórdia do Porto. Porto: Santa Casa da Misericórdia do Porto, 1995, vol. 3.

GONÇALVES, Flávio - João Baptista Pachini e os painéis da Casa do Cabido da Sé do Porto. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1972.

IDEM História da Santa Casa da Misericórdia do Porto. Porto: Santa Casa da Misericórdia, 1964.

IDEM O retábulo de D. Lopo de Almeida e a actividade do pintor maneirista Diogo Teixeira na Misericórdia do Porto (1590-1592): inovação da obra e expansão regional dos seus modelos. In II CONGRESSO DE HISTÓRIA DA SANTA CASA DA MISERICÓRDIA DO PORTO: CULTO, CULTURA, CARIDADE: actas, Porto, 2012. Porto: Santa Casa da Misericórdia, 2012.

MALTIEIRA, Rita – A tela na pintura portuguesa. Estudo de um conjunto de pinturas do Museu Nacional Soares dos Reis. In CALVO, Ana; VIEIRA, Eduarda, coord. - Matrizes da Investigação em Conservação e Restauro I. Porto: UCP-PORTO-CITAR, 2014.

MAREL, H. W. Van der, BEUTELSPACHER, H. P. – Atlas of infrared spectroscopy of clay minerals and their admixtures. Amsterdam: Elsevier, 1976.

SERRÃO, Vítor - André de Padilha e a pintura quinhentista entre o Minho e a Galiza. Lisboa: Editorial Estampa, 1998.

TOJAL, Alexandre Arménio; PINTO, Paulo Campos; GUEDES, Natália Correia – Bandeiras da Paixão. Lisboa: Comissão para as comemorações dos 500 anos das Misericórdias, 2002.

VALENTE, Francisco – As Bandeiras e Painéis da Misericórdia de Sardoal. Sardoal: Câmara Municipal, 2002.