Music, arts and intercultural education: the artistic sensibility in the discovery of the other

Main Article Content

Maria do Rosário Sousa

Abstract

The present article presents a doctoral investigation. It mainly focuses on an action research whose problematic is based on the search for didactic-pedagogical paths which contribute to intercultural openness and change within schools allowing for better social integration. We have chosen the trilogy music, arts education and interculturality to address the central problematics of this research. Therefore an Intercultural Musical Program was conceived, implemented and assessed in three Portuguese Elementary/Preparatory schools. The main leading forces guiding this Program are attached to four areas, which constitute the theoretical/conceptual frame of this research: Artistic education as a priority in education; • Intercultural education as a response to a growing cultural diversity; The role of music as an harnessing methodology for intercultural communication; Arts Programs as globalising impulses for human development and the preservation of cultural heritage. The empirical work rests on a methodology of qualitative analysis based on Renald Legendre’s (1993, 2005) model of Pedagogical Relationship (PR), combined with a strong influence of Visual Anthropology. The attained results are indicators of the high relevance and participation, as well as of the transforming impact of this action research, as a facilitator of intercultural communication and education among communities.

Keywords: Music, Didactics, Education, Interculturality, Program, Arts, Integration, Communities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcântara, J. A. (1998). Como educar as atitudes. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.

Almeida, A. V. (1993). Música, Lisboa: Difusão Cultural.

Anderson, W. M. (1991). Teaching Music with a Multicultural Approach. Virgínia: Menc.

Anderson, W. M. e Campbell, P. S. (1989). Teaching Music from a Multicultural Perspective. In ANDERSON, William M. e CAMPBELL, P. S., Multicultural Perspectives in Music Education (pp. 1-7). Reston, Virgínia: Music Educators National Conference.

André, J. M. (2003). Ecumenismo, Multiculturalismo e Educação Intercultural. Graal 17, 5-5.

Azevedo, J. (1994). Avenidas da liberdade: Reflexões sobre política educativa. Porto: Edições Asa.

Bamford, A. (2006). The Wow Factor: Global research compendium on the impact of the arts in the education. New York, München, Berlin: Waxman Münster.

Bamford, A. (2007). Aumento da Participação e Relevância na Educação Artística e Cultural. Conferência Nacional de Educação Artística, Porto, Casa da Música, 29-31, Outubro 2007. Ministérios da Educação, Cultura, Negócios Estrangeiros. Disponível em http://www.educacao-artistica.gov.pt/programaConf.htm Acedido em 31/07/2008.

Banks, J. (1986). Multicultural Education Western Societies. New York: Praeger.

Banks, J. (1994). An introduction to multicultural education. Massachusetts: Allyn and Bacon.

Bento, A. (2003). Teatro e Animação. Outros percursos do desenvolvimento sociocultural no Alto Alentejo. Prefácio de Amílcar Martins. Lisboa: Edições Colibri.

Bernestein, L. (1954). O Mundo da Música. Lisboa: Edição Livros do Brasil.

Branco, J. M. F. (2005). Prefácio in Branco, João de Freitas, Camões e a Música, p.7. Lisboa: Instituto Superior Técnico.

Campbell, P. (1997). La diversidad de culturas y los mundos musicales en las escuelas americanas. Eufonia, 6, 7-14.

Cruz, C. B. (1996). Mus-E Portugal Fonte de Equilíbrio e de Tolerância: Projecto pedagógico multicultural num meio escolar desfavorecido. Boletim APEM (Associação Portuguesa de Educação Musical), 90, 12-17.

Delors, J. (Eds.). (2005). Educação, um Tesouro a Descobrir. (Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI). Tradução de José Carlos Eufrázio. Revisão e prefácio da edição portuguesa:

Legendre, R. (1993). Dictionnaire actuel de l ́education. 2ième edition. Montreal: Guérin.

Legendre, R. (2005). Dictionnaire actuel de l ́education. 3ième édition. Montreal: Guérin.

Martins, A. (Coordenação). (2002). Didáctica das Expressões. Lisboa: Universidade Aberta.

Mattoso, J. (2006). Prefácio. In Gageiro, E. Fé: Olhares sobre o Sagrado (pp. 11-13). Lisboa: Guide – Artes Gráficas Lda.

Mclaren, P. (Julho, 2008). Professores devem assumir o papel de «novos agentes da esperança». A página da educação, Porto, p. 21.

Neto, F. (1993). Psicologia da migração portuguesa. Lisboa: Universidade Aberta.

Ouellet, F. (1991). L ́education interculturelle. Essai sur le contenu de la formation des maîtres. Paris: L ́Harmattan.

Perdigão, M. (1981). Educação Artística. In Silva, M. e T, M. I.. Sistema de Ensino em Portugal (pp. 285-305). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Read, H. (1958). A Educação pela Arte. Tradução de Ana Maria Rabaça e Luís Filipe Silva Teixeira de ‘Education through Art’. Lisboa: Edições 70.

Roberto Carneiro. [Título original: Learning: The Treasure Within. (Report to UNESCO of the Internationl Comission on Education for the Twenty-First Century. 9a edição. Porto: Edições ASA.

Rocha-Trindade, M. B. (1995). Sociologia das Migrações. Lisboa: Universidade Aberta.

Rowley, G. (1997). O Livro da Música. Lisboa: Dinalivro.

Silva, M. Támen, M. I., Ámen, M. I. (1981). Sistema de Ensino em Portugal. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Sousa, M. R. (1999). Metodologias do ensino da música para crianças. Projecto final. Braga: Universidade do Minho.

Sousa, M. R. (1999). Metodologias do ensino da música para crianças. Vila Nova de Gaia: Edições Gailivro, Lda.

Sousa, M. R. (2003). A educação intercultural através da música. Dissertação de Mestrado. Porto: Universidade Aberta.

Sousa, M. R. (2007). Um Programa Musical Intercultural no Ensino Básico: Traços de uma InvestigaçãoAcção. Revista de Educação Musical, 128-129, 40.

Sousa, M. R. (Maio, 2007). Formação de Professores do Ensino Básico na Área de Formação Musical. In Reunião de Intercâmbio Científico (Programa Erasmus). Lisboa: Universidade Aberta e Universidade de Granada. (Manuscrito não publicado).

Sousa, M. R. e Neto, F. (2003). A educação intercultural através da música: Contributos para a redução do preconceito. Vila Nova de Gaia: Edições Gailivro, Lda.

Sousa., M. R. (2008). Música, Educação Artística e Interculturalidade: A Alma da Arte na Descoberta do Outro. Tese de Doutoramento. Lisboa: Universidade Aberta.

Sousa., M. R. (2010). Música, Educação Artística e Interculturalidade: A Alma da Arte na Descoberta do Outro. Rio Tinto: Lugar da Palavra Editora, Unip.

Vasconcelos, J. C. Conferência mundial de educação artística. JL Educação, Lisboa 15 a 28 de Março 2006, p. 14.

Vidal, Cinta. (1998). La investigación en música. Eufonia, 10, 5.

Volk, T. M. (1998). Music, Education, and Multiculturalism: Foundations and Principles. New York: Oxford University Press.

Willems, E. (1970). As Bases Psicológicas da Educação Musical. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.