"I make films to be seen": the narrative issue of Flora Gomes

Main Article Content

Jusciele Oliveira
http://orcid.org/0000-0003-1695-0062

Abstract

The feature films by Flora Gomes: Mortu nega (1988), Udju azul di Yonta (1992), Po di sangui (1996), Nha fala (2002) and Republica di mininus (2012) narrate stories that speak of transits, music, woman, children, war, (neo)colonialism, cosmogony, life, death, love, birth, migration, of tradition, modernity, collectivity; using as scenario, the countryside, outdoors, with ironic, critical and metaphorical speeches. In this sense, the present abstract "I make films to be seen": an analysis of the film narrative of Flora Gomes" proposes emphasizing the elements of narrative cinematography of the fiction films of Flora Gomes present in the discourse, in themes, in the soundtrack, in orality, in time, in duration, in space, in camera movements, in the preparation of actors, in the work of illumination of the black body, in the scenery, not the visual metaphors of this director.

Keywords: African cinemas, Narrative cinematography, Flora Gomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amkpa, Awam (org) (2012). Catálogo Africa see you see me!: influências africanas na fotografia contemporânea. Portugal: Sextante Editora.

Bahiana, Ana Maria (2012). Como ver um filme. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Có, João Paulo Pinto (2009). Nha fala: entre memórias, esquecimentos, ancestralidade, oralidade e identidade nacional guineenses numa África pós-colonial. In: Griots: culturas africanas: linguagem, memória, imaginário. Natal: Lucgraf. p. 102-113.

Costa, Antonio (2003). Compreender o cinema. Trad. Nelson Moulin Louzada. 3.ed. São Paulo: Globo.

Eisenstein, Sergei (2002). O sentido do filme. trad. Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.

Fina, Cristina (1995). Entrevista com Flora Gomes. In: Cinemas de África – Catálogo. Lisboa: Cinemateca Portuguesa; Culturgest, 1995, p.44-49.

Gomes, Flora (dir.) (1988). Mortu nega (Morte negada). [Filme].

Gomes, Flora (dir.); Sousa, Paulo de (prod.) (1992). Udju azul di Yonta (Olhos azuis de Yonta). [Filme].

Gomes, Flora (dir.); Gallepe, Jean-Pierre (prod.) (1996). Po di sangui (Pau de sangue). [Filme].

Gomes, Flora (dir.); Teles, Luís Galvão; Thiltges, Jani & Zeitoun, Serge (prod.) (2002). Nha fala (Minha fala). [Filme].

Gomes, Flora (dir.); Artemare, François (prod.); Mayer, Maria João (prod.) (2012). Republica di mininus (República de meninos). [Filme].

Gomes, Flora (2015). Entrevista concedida à Jusciele Oliveira. Lisboa, maio 2015.

Gomes, Flora (2016). Entrevista concedida à Jusciele Oliveira. Lisboa, maio 2016.

Gomes, Flora (2018). Entrevista concedida à Jusciele Oliveira. Lisboa, maio 2018.

Leal-riesco, Beatriz (2011). The role of music in African cinema. In. Afroscreen. 16 May 2011. http://www.buala.org/en/afroscreen/the-role-of-music-in-african-cinema.

Leal-riesco, Beatriz (2012). A caminho de um amadurecimento na utilização da música no cinema africano: Sembene, Sissako e Sené Absa. In:. Filmes da África e da diáspora: objetos de discursos. Salvador: EDUFBa, p. 101-128.

Lusa (2017). Aldeias da Guiné acreditam nos espíritos da floresta e isso protege o ambiente. Publicado em 11 de fevereiro de 2017. .https://www.rtp.pt/noticias/cultura/aldeias-da-guine-acreditam-nos-espiritos-da-floresta-e-isso-protege-o-ambiente_n982298.

Martin, Marcel (2003). A linguagem cinematográfica. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Brasiliense.

Monteiro, Vladimir (2016). A música na Guiné-Bissau (em toda a sua diversidade). http://vozdaguine.com/musica-guine-bissau/.

Nunes, Roni (2013). Entrevista a Flora Gomes, o realizador de «República di Mininus». Publicada em 16 de maio de 2013. http://www.c7nema.net/entrevista/item/38976-entrevista-a-flora-gomes,-o-realizador-de-republica-di-mininus-estreia-maio.html.

Oliveira, Jusciele; Zenun, Maíra (2016). A poesia universal no cinema de um homem africano: entrevista com Flora Gomes. In. Cerrados – Revista do programa de pós-graduação em literatura. n. 41, p.320-329.

Oliveira Jr, Luiz Carlos (2013). A mise em scène no cinema: do clássico ao cinema de fluxo. Campinas/SP: Papirus.

Rohmer, Eric [Jean-Marie Maurice Schérer] (1948). Le cinéma, art de l’espace. In. La Revue du Cinéma, n.14, juin 1948, p. 80-82.

Roth, Lorna (2009). Looking at Shirley, the Ultimate Norm: Colour Balance, Image Technologies, and Cognitive Equity. In. Canadian Journal of Communication, v 34, p. 111-136.

Silva, Iapatia (2016). Entrevista concedida à Jusciele Oliveira. Bissau, março 2016.

Stanislavski, Constantin (2016). A preparação do ator. Trad. Pontes de Paula Lima. 34.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Ukadike, Nwachukwu Frank (2002). Questioning african cinema: conversations with filmmakers. Minneapolis: University of Minnesota Press.