The narratives of Juliana Huxtable and DeForrest Brown Jr.

Main Article Content

João Ricardo Mateus
https://orcid.org/0000-0002-3300-2198

Abstract

Developed for the context of the V Narrative, Media, and Cognition Colloquium, this article focuses on the narratives generated by the works of Juliana Huxtable and DeForrest Brown Jr. With the intention of focusing on marginal productions, and using “Outwardly Coiling Context Collapse” by DeForrest Brown Jr. and “THERE ARE CERTAIN FACTS THAT CAN NOT BE DISPUTED” by Juliana Huxtable as case studies, this paper tries to understand what narratives try to be asserted, and how are they put in practice by these works. With the help of the contributions made by Patrícia Castello Branco and Levinas, the article concludes that the works of the artist’s move towards the creation of collective narratives with a clear social impact that simultaneously tries to steer away from a dominant historical narrative.

Keywords: Juliana Huxtable, DeForrest Brown Jr., History, Artistic practices, Narrative, Fiction

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2007) – A Vida Fragmentada: Ensaios Sobre a Moral Pós-Moderna. Lisboa: Relógio D’Água. ISBN: 978-972-708-932-1

Benedek, A., Veszelski, Á. (2016) - In the Beginning Was the Image: The Omnipresence of Pictures: Time, Truth, Tradition. Frankfurt: Peter Lang AG. ISBN: 978-3-631-67860-2

Blanc, M. F. (1998) – Estudos Sobre o Ser. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. ISBN: 972-31-07937

Branco, P.S.C. (2013) – Imagem, Corpo, Tecnologia. A Função Háptica das Novas Imagens Tecnológicas.

Braga: Fundação Calouste Gulbenkian, Fundação Para a Ciência e Tecnologia. ISBN: 978-972-311453-9

Cotton, C. e Klein, A. (2010) - Words Without Pictures. Aperture.ISBN: 978-1-59711-142-3

Deleuze, G. (2000) – Diferença e Repetição. Viseu: Relógio D’Água. ISBN: 972-708-595-4

Dery, M. (1994) - Flame Wars: The Discourse of Cyberculture. Duke University Press. ISBN: 9780822315407

Didi-Huberman, G. (2011) – O que nós vemos, o que nos olha. Porto: Dafne Editora. ISBN: 978-989-821712-7

Giannetti, C. (2006) – Estética Digital: sintopia da arte, a ciência e a tecnologia. Belo Horizonte: Editora C/Arte. ISBN: 85-7654-025-8

Gomes, H. (2004) – Relativismo Axiológico e Arte Contemporânea. De Marcel Duchamp a Arthur C. Danto – Critérios de recepção crítica das obras de arte. Porto: Edições Afrontamente. ISBN: 972-360736-0

Huyghe, R. (1998) – O Poder da Imagem. Lisboa: Edições 70, 1998. ISBN: 972-44-0559-1

Levinas, E. (2001) – Da Evasão. Vila Nova de Gaia: Estratégias Criativas.

Levinas, E. (2017) – Totalidade e Infinito. Lisboa: Edições 70. ISBN: 9789724413747

Lotringer, S., Virilio, P. (2005) – The Accident of Art. Nova Iorque: Semiotext(e). ISBN: 1-58435-020-2

Mélandri, P. (2000) – História dos Estados Unidos desde 1865. Lisboa: Edições 70. ISBN: 972-44-10994

Melo, A. (2003) – Aventuras no Mundo da Arte. Lisboa: Assírio & Alvim. ISBN: 972-37-0786-1

Miranda, J. A. B. (1994) – Analítica da Atualidade. Águeda: Vega Universidade. ISBN: 972-699-407-1

Rothko, M. (2007) – A Realidade do Artista. Filosofias da Arte. Lisboa: Edições Cotovia. ISBN: 978-972795-169

Schama, S.(2009) – O Futuro da América. Porto: Civilização Editora, 2009. ISBN: 978-972-26-3073-3

Sussman, H. (1997) – The Aesthetic Contract- Statutes of Art and Intellectial Work in Modernity. Stanford: Stanfork University Press. ISBN: 0-80472843-7

Virilio, P. (1995) – The Art of the Motor. – Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN: 0-8166-2571-9